Poznáte sjeté pneu? 3 tipy na měření hloubky dezénu
Jízda na sjetých pneumatikách může být pořádný adrenalin. A to nejen v případě, kdy před vámi zabliká modrý policejní majáček. Opotřebované pneu ztrácí vlastnosti, které jsou důležité pro vaši bezpečnost na silnicích. Prodlužuje se brzdná dráha a na mokré vozovce hrozí aquaplaning. Hloubku vzorku proto doporučujeme pravidelně kontrolovat. Dnes vám prozradíme několik vychytávek, které vám měření dezénu usnadní.
Ukazatel opotřebení pneu
Jestli je pneumatiku potřeba vyměnit, poznáte i pouhým okem. V drážkách běhounu uprostřed pneumatiky můžete najít gumové destičky, které signalizují opotřebení pneu. Jejich umístění označují šipky, zkratka či symbol na bočnici pneu. U letních se k označení nejčastěji používá zkratka TWI, u zimních symbol vločky. Pokud jsou destičky rovnoběžné se zbytkem pláště, pneumatiku je potřeba vyměnit.
Někteří výrobci, jako je Nokian či Matador, používají speciální číselné ukazatele opotřebení. Když se pneu sjíždí, čísla se smazávají a počítají tak čas do nevyhnutelné výměny.
Měření dezénu hloubkoměrem
Hloubku vzorku naměříte také s pomocí hloubkoměru. Pořídíte ho za pár korun v každém hobby marketu, v autoservisech či na čerpacích stanicích. Před samotným měřením zastavte auto v rovině a vytočte kola do strany, abyste měli k pneumatikám snadný přístup. V místě měření očistěte vzorek od případných nečistot, které by zkreslily výsledky měření. Hloubkoměr poté přiložte k podélné drážce zhruba 4 cm od okraje pneu.
Rychlý test s mincí
Pokud nemáte hloubkoměr a chcete si hloubku dezénu rychle ověřit, vyzkoušejte jednoduchý trik s mincí. U letních pneumatik zasuňte pětikorunovou minci do běhounu tak, aby byla číslice 5 obráceně. Když uvidíte celou číslici, je pneu sjetá. U zimních pneu použijte padesátikorunu. Pokud je vidět její vnější okraj, pneumatika je zralá na výměnu. Test je ale pouze orientační. Jestli chcete mít jistotu, použijte hloubkoměr, nebo navštivte pneuservis.
Správný čas na výměnu pneu
U zimních pneumatik potřebujete naměřit alespoň 4 mm. U letních je minimální hloubka dezénu 1, 6 mm. Pokud jsou hodnoty nižší, pneu vyměňte za novou, jinak by vám hrozila tučná pokuta. Odborníci doporučují přezout pneu už při hranici 3 mm. Důvodem je vaše bezpečnost. Při nižší hloubce vzorku se totiž prodlužuje brzdná dráha vozidla až o několik metrů. A právě metry často rozhodují o tom, jestli kritickou situaci na silnici zvládnete.
Šetřit odkládáním výměny plášťů se nevyplatí. Nové pneumatiky nemusí stát majlant. Levné pneu bugetových značek vás na silnici podrží stejně jako konkurenční výrobky, které jsou dražší o několik stovek i tisíc.